aku hargai...

02 January 2013

5 petua utk si single.. =)



5 petua mencari calon suami yg baik

1- pilih yg baik & beragama
agama tu nombor 1 dlm mendidik kita utk jadi insan yg lebih baik.. klau xde agama, xdela pegangan hidup.. lelaki yg beragama bkn je memimpin isteri dan anak2nya.. tp dialah ketua yg membawa kluarganya ke Jannah.. mne la tau kot dpt bini perangai gangster cm aku ni.. sape nk bimbing klau bukan suami yg beragama? xkn aku xbetul..laki aku pn xbtul gak..abis sape pimpin sape? kot haku plak yg nk kena ajar, tu baik tu xbaik..tu betul ni x btul... baik aku je jd suami.. 

2- cari yg sabar dan penyayang
bila tgh dating mungkin time tu la bole menilai bopren korg tu cemane kan.. penyabar ke atau pemarah ke? cuba uji buat ape yg dorg x suka.. klau mase tu tetibe nk melenting.. mmg kena faham2 sendiri laaa tahap baran tu cemane.. aku dulu mmg x rajin uji.. sbb aku sendiri mcm israel.. kot dpt tgk pragai aku yg x semenggah tu mmg untung laaa.. aku xperlu kot org yg nk kontrol macho macam ko hensem beno kekdahnya.. konon2 smua nk perfect padahal ko sendiri x sempurna.. aku plak jenis slumber.. ala2 kanak2 walau aku yg sememangnya kepala hangin.. so, xyah nk kelam kabut sgt nk yg sempurna smua mcm laa ko putera sultan mane ntah.. rileks2 suda.. xyah nk gelabah sgt smpai serba serbi nk betul smpai nk high temper x memasal..klau bkn lelaki yg penyabar, sape lg kan.. pempuan ni kena xplain pelan2, tenang2.. kot ko temper pastu haku pn temper.. mmg meletup la kekdahnya...

3- jangan nilai pada rupa
"dont judge a book by its cover"
ataupun jangan nilai buku melalui kulitnya saja! sebab kecantikkan luaran ni sementara je..oleh krana aku adalah manusia yg tergolong dlm makhluk yg x brape berkenan org hensem nau ni makanya aku xbrape nilai rupa sgt.. yg penting adalah sedap mata memandang, baik budi, bertanggung jawab.. pada aku so ok laaaa... klau rupa hensem tahap tom cruise tp pragai mcm org x skola baik xyah.. ingat aku hadap sgt manusia macho man ni? mmg tidak laaaa... awal2 lg aku lari dlu.. sorry sbb lelaki hensem bukan pilihan saya.. aku takut oiii manusia hensem sgt nih.. yg x hensem pn buat pragai, ape lg yg hensem sgt.. seriau aku... kang hari2 mkn hati.. ape kejadahnya kan... mmg x kuasa laa aku nk pendam prasaan je manjang.. cukup laaa dlu.. sakit x hilang lg..

4- hormat org tua..
sememangnya kita nk calon suami yg bukan je taat pada mak ayah dia.. tp pada mak ayah kita jgk.
jgn masa memula dtg uma je kemain baik.. pijak2 semut x mati.. pastu dia laa raja segala setan dlm dunia ni.. patutnya ni list lepas beragama tuh.. at least tgk cara dia layan mak ayah dia cemana.. dari situ la kita dpt tau sikit pragai si lelaki ni cemana.. tp kot anak mak sgt pn seriau gak.. haha... 
ape2 pun give n take.. mana ade manusia sempurna.. 

sekian sesi mencari calon suami yek..
haha.. okeh tu azam aku tahun baru ni.. 
nk cari suami, nk cari suami..
pangggg! kena penampar dgn mak haku.. 
gatai no kekdahnya.. muahahahahahahahahahaah
k bai


No comments: