19 January 2015

:: cerita nasi goreng untuk cinta ::

Assalamualaikum..
eh! haiiii.. dah petang2 ni memang lapa je la jawabnya.. 
mengelakkan craving yang melampau..
meh2 kite sharing2 cerita makanan.. wahaahhaha.. 

last week, kak tia mintak masakkan nasi goreng before dia diet..
haaa.. gigih iolss.. mana tidaknya, minggu ni pun aku start mengawal pemakanan jugak.. 
sedar pun dah makin melebar ye.. time melantak tak fikir lebar pulak ngko ye nad.. 

aku ni paten orang kutuk down kejap je..
pastu lantak ngko la.. haha.. aku makan je ape aku suka kan..
ade kawan kaki makan macam aku ni memang kemana2 pun kteorang pikir makan je.. 
selalunya sumber2 yang bgtau makan mana sedap.. cik ai dengan mar je..
bagus dorang berdua ni.. ade je port menambah lemak.. haha..

eh! cerita balik pasal nasi goreng tadi..
nama dia nasi goreng untuk cinta..
sebab aku asalnya memang masakkan untuk cinta..haha.. 
1 untuk cinta.. 1 untuk aku.. masa tapau nasi outstation dulu merasa la sorang sikit dalam bas..
tu yang berjangkit kengkawan lain mintak masakkan.. eh.. janganla annoying..
nasi goreng cafe lagi sedap.. aku suka je masakkan orang tapi kang orang pitam lak rasa ape ntah aku masak.. tak pun risau jugak aku klau tetibe kene food poison.. 

tapi masa masak untuk makan dalam bas tu takde la pedas sangat.. 
oleh kerana macam da kene game je dengan cili tu.. asik tak pedas je.. 
pada masa sama jugak k.tia memang mintak pedas.. aku smuakan jela cili api rm2 seplastik tu.. 
amek ngko.. dengan aku skali berasap.. kak lylie siap cakap.. 
"akak makan sambil kesat hidung ni nad"

alamak!
pedas sangat ke.. memang kes naya ni.. risau plak aku..
tapi pastu kak tia kata perfecto..
phew! lap peluh..nasib baik okey.. 
jarang la sebenarnya aku nak masak2 berat camni pagi2..
sebab aku memang kene bangun 4lebih pastu nak kejarkan iron baju pasal aku memang pemalas iron malam2.. sok2 da kawen kene jugak urus smuanya.. mak aku slalu bebel.. tapi ok je, aku bole la kawal masa aku.. 
sempat jugak la subuh kat rumah.. sempat jugakla lari sana sini nak bawak smua..

resipi? jangan buat kelakar..
nasi goreng ni semua orang reti buat.. aku ni buat nasi goreng paling oldskool skali..
paten hiris lobak dengan kacang panjang halus2 macam bunga rampai..
pastu lebur telur 3 4 bijik pastu campak nasi.. gaul2 setel..

kan dah cakap oldskool..memang la sayur kacang panjang dengan lobak je..
sayur lain memang aku takkan masukkan sebab aku tak makan sayur sangat.. 
mak aku suke je masukkan sawi dalam ni.. tapi penyudahnya aku ketepikan smua..

paling best makan nasi goreng dengan ikan bilis pedas berapi..
haaaaa... mak aku cakap ni lauk orang malas je.. 
tapi aku suka je.. bau bawang nak tumis bilis tu yang ohsem..
biase2 memang lepas masak nasi goreng baru aku masak bilis ni..
yela.. bilis kan cepat nau masuk angin.. ke salah beli bilis ni.. hahahaha.. 
kene kemaskini ilmu memasak ni.. lama dah tak kecoh dengan skill ni..
yela, weekdays pun sibuk.. lagikan weekend..
ade laki esok..harapnya peel aku berubah 360.. haha






setel cerita nasi goreng untuk cinta..
hari ni aku da start reinduction balik diet lepas beberapa minggu aku stop..
menu today..

fasa 1 ~ reinduction
brokoli goreng dengan telur & cheese..
oohh... aku masukkan skali mix hearbs..sedap je...

pastu gigih malam tadi menumbuk isi ayam..
nak buat nugget...so takyah susah2 nak beli nugget ayam kat luar..
meh kite buat sendiri..

hasilnya.. tadaaaaaaa ~ bento sukahati ~
setakat ni kepala aku tengah tiun tak betul sebab aku stop air manis terus..
tu je punca badan aku macam kene pam2.. 
moh diet.. oohh.. ade jugak angan2 nak pegi gym..takpe, tu nanti2 kita pikir.. yela, aku ni semedang je mengantuk.. kang ade yang drive balik sambil tido.. 
phew!




esok nak masak ape pun tak tau.. 
kene gugel lagi la menu esok ni.. adehh...