29 May 2015

:: sesi belajar alam rumah tangga ::

haiii.. eh! da jumpa jumaat balik?
of kos la kan.. hari2 iolss berputar terlampau laju...
phew! perubahan dan perubahan...

semalam.. memang dah takde idea nak jadikan menu dinner...
gigih gile sepanjang jalan aku gugel ape nak masak..
tanya mr.capt ape nak masak.. dia diam je..
dia pun takde idea la tu nak makan ape..

so jadikla resipe suka hati..
ai masak la sup daging versi masak kurma..
haaaa amek ngko.. aku gabungkan sekali meletop tebaboooo...





tengok suami makan dengan gembira..
hati isteri pun rasa bahagia..
terus libas rambut sebab tengok suami makan banyak sungguh.. haha..

al kisahnya..
memang ade lebih pun lauk masak semalam..
sebab terlampau gembira kan..
jadi bawak la ke dak opis.. bagi rasa sesikit..

tetibe ade yang sound...

"baru kawen.. rajinla masak..esok2 tengokla, rajin lagi ke dak"

auww... ade unsur2 cemburu disitu..
aku okey je.. cuma ada sedikit hairan..
aku rasa aku rajin untuk suami..
masak pun untuk suami..
memang la both sama2 bekerja..
dan memang la sama2 penat...

tapi selagi kita ade prasaan tanggungjawab menjaga masing2..
aku rasa takde masalah..
lagipun, aku bersyukur sungguh bila suami aku sangat rajin tolong keje rumah..
untuk permulaan ni, Alhamdulillah..
yela, kang kata pulak..
eleh! awal2 kawen.. memangla rajin..

tu la pentingnya setiap kali sujud mengadap Allah..
doa la mudah2an rumahtangga tu rukun..
mudah2an suami penyayang tu kekal ke akhirnya..
tua sama2.. tapi aku harap aku yang pegi mengadap Ya Rabbi dulu..
sebab aku rasa aku tak sanggup nak rasa sakit hilang tempat bergantung..
biarpun suami aku bukan la orang yang romantik..
bukan jugak paten..

"sayang, ni sepraissss untuk sayang! suka tak! suka tak!"

aku rasa kot tetibe mr.capt berubah camni..
mau aku hempuk diri sendiri..
da kenape suami aku ni? hahaha...

bercinta selepas nikah..
yes.. tu lah kami sebenarnya..
biarpun masa berkawan dlu.. aku rasa kot aku mati keras pun dia tak kisah..
tapi sebaik dia sah suami.. dia orang paling care yang aku ada setakat ni...
sebab tu kot aku jadi tak kisah banyak benda..
sebenarnya bukan tak kisah.. tapi lebih kepada pikir dulu..
perlu ke tak nak ajak perang? kang ajak perang, kot perang lama macamana..
ah sudah.. aku bukan bole marah orang lama2..
pastu takut kene marah pun ye jugak.. mula la perut aku jadi tak selesa je manjang..
rasa buat benda semua serba tak kene.. perghh..

jadi aku amek inisiatif.. diam dan perhati..
agak2 kenot go.. baru ajak bincang..
memiliki dia yang memang suka lagi duduk rumah,
buat jadi serba salah sesangat kalau tak masak wehh...
lagi2 bila dia jenguk bawah tudung saji, ape yang ada..
tak gelabah ngko... tapi tu aku laaaa...
korang punye cerita, tidakla aku tau.. taknak amek tau pun...
sebab macam tak penting je kan...

cuma aku rasa...

ape la salahnya buat sesuatu ikhlas demi rumah tangga..
kan lama2 ape yang kita buat jadi seronok...
tu pendapat aku yang baru setinggi pokok taugeh hadap isu rumahtgga ni..
orang lain aku tak tau la.. lain rumah lain ceritanya...
jadi janganla samakan kehidupan kita dengan orang lain...
kalau dah semua kehidupan sama.. tang mananya datang ribut & berbunga dalam rumahtangga...

dan aku rasa kita kene lebih belajar untuk tidak soal orang dengan soalan annoying..
lebih lebih lagi part rumah tangga...