02 December 2014

:: langsung bukan orang alim ::

aku suka quote ni sebenarnya..ooh, ni amek dari pinjamal..
pinjamal yang orang selalu bash.. dia pakai itu salah... anak dia camni salah..
dia makan tu salah.. dia rock salah.. 
semua serba salah..ntah mana yang betul..

aku pun bukan la orang alim..
dan memang langsung bukan orang alim..
tapi aku suka membaca.. suka mencari maklumat..
bukanla slalu kejekan novel je doploh pat jam..
ade masa yang wajib kene jugak amik tau..

kemarin aku tutup FB..
deactived kejap la.. terlampau rasa annoying dengan kewujudan ustazah2 xpress..
dah muak pulak aku tengok.. asik jadi keyboard warrior dok carik salah orang..
tak salah pun carik jugak kuis2 salah sampai jumpa..
tapi dah susah la pulak aku nak carik menu2 makanan..

fB jadi medium carik menu je sekarang..
part lain malas nak amek tau..
ngko nak tergolek ke.. nak terbalik ke..
lantak la sana.. tapi dalam pada diam diam.. masih ada yang menguis..
mungkin ye ingat mengingatkan.. tapi cara aku sendiri dalam mencari redha bukannya menjatuhkan hukum dosa pahala ikut suka hati aku.. 
yerp, sure ada yang akan terasa.. then sure ada yang akan menjadikan isu nak blame balik..

ape kata kita selidik diri kita dulu..
ape kata kita tilik balik.. cukup ke amal ibadah kita hari ni nak cover kesilapan yang kita buat dulu sebelum kita mencari dan menghukum orang.. belajar2 la jangan terlampau mencari2 silap orang..
kalau betul pun dia silap.. cuba belajar berhemah dan beradab dalam menegur..
kang kata pulak, "dia bukan boleh ditegur.."
dah tau camtu, tak payah amek tau.. dia pun ada mak ayah lagi rasanya yang bole pimpin bimbing..


kadang kadang aku terfikir..
hidup kita dan masalah kita seharian tak penah sama..
Allah pun tak uji hambanya sama rata..
kau diuji begini dan aku diuji macamni..
jangan sekali2 kata aku dah lalui camni..

ujian kita tak pernah sama kan dan kau mungkin tak rasa ape aku rasa...
penat asik dikelilingi prof serba tahu dan terlampau rajin menasihat orang begitu dan begini..
ohh, aku memang paten tak makan nasihat orang..
 sebab aku pun tak brape gemar nak nasihat orang.. 
letih.. seolah hidup takde privasi.. penat!