28 March 2016

:: parenthood world ::

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, aku selamat melahirkan seorang baby perempuan...
hari ni baru la dapat bercerita sikit pasal dunia baru keluarga kecik kiteorang,,

aku memang dah tau la kene admit sepital awal dari due.. so tengahari 15 feb da selamat cek in wad..tapi pagi2 sebelum masuk wad, aku ajak seben pi makan lontong dulu kat meru.. pastu sempat la bawak bekalan pape semua..

masa menunggu kat labour room nak dapat katil tu takde la nebes sangat,,
maybe prasaan tu belum datang lagik kot..so bermula la malam 1st duduk wad, memang dah tak lena.. maklumla sebilik dengan mummy yang da bersalin kan.. baby melalak jela.. mujur juga koir baby kali ni takdela teruk sangat macam kene warded masa krismas dulu..

boring duk spital jangan cakapla.. aku ni menunggu bila la nak  bersalin ni..
hari ke 2 duk spital.. aku dah start rasa tension.. pulak tu minggu akhir cite wedding planner..
sanggup aku tengok kat fon je.. punyela gigih kan.. petang 16 feb, mr,capt datang bawak starbucks..nasi goreng..beger.. tu memang nafsu lapa nauzubillah.. malangnya, elok je mr,capt sampai,.doc tengah check CTG.. masa ni la part nebes sampai, sebab aku dah kerap sangat kene check ctg jadik aku dah tau macamana gayanya bunyi jantung baby yang biasa aku dengar,,,
tekaan aku betul sungguh la,, bila doc round, tengok pulak graf baby makin turun.. terus doc panggil doc pakar kat ot.. masa tu memang aku dah gigil abis rasanya.. sebab dikeliling dengan doc2.. terus dapat arahan kene czer malam tu jugak.. T-T

aku dok pandang jela segala makan minum yang aku da order tadi.. sebab terus dapat arahan kene puasa.. dalam hati, dapat jugak rupenya tarikh 16feb yang nak sangat tu,.. yela, kononnya num ic baby nanti cantikla kan... kehkehkeh,,, pukul 8 doc check lagi CTG,, Alhamdulillah, graf baby normal balik... doc syak baby pegang tali pusat dia,, thats y jadik camtu,, so, tak jadi czer malam tu, tunda tarikh asal.. tapi dapat paling awal.. sebab sepatutnya kes aku tengahri baru czer,,

makin menjadi2 la rasa cuak aku.. yela, da prepare mental kot... nak masuk ot,.belum penah lagi pulak tu seumur hidup nak operate keluarkan orang ni,, trus rasa seram sungguh aih.. pukul 12 tak tido lagi.. elok je baru selelap.. pukul 5 nurse da datang inform suruh ready mandi siap2.. perghh.. nak operate pukul 8 kot.. awal gile suruh aku bangun ni,,, lepas ready semua, aku pun kene tolak ke ot pukul 7.. masuk ot seram trus aku rasa,,, sejuk nak mati... sampai mintak nurse selimutkan dabel.. da macam freezer sejuknya.. tak menahan... aku rasa ade la dalam 1/2 jam jugak dorang park aku tunggu doc pakar datang,,, tolak je masuk ot, baru la aku tau.. camni rupenya dalam ot..

Alhamdulillah.. aku ingatkan aku kene half bius macam yang doc bius cakap semalam..
rupenya kene bius penuh,, sebab sakit belakang aku ni tak meyakinkan dorg nk bius separuh2,,makanya dorang czer aku langsung tak tau ape..kiranya memang aku takde la pengalaman merasa sakit bersalin sebab belum due baby dah tak sabar nak kluar,, bila selesai czer pun aku tak tau..yang aku tau2 je dorang da kejut aku suruh bangun,,, tapi masa tu dalam ot lagi,, tahap mamai aku memang melampau kot,, sampaikan ape dorang buat, aku macam tak mampu nak gerak langsung.. dorang angkat aku alih2 katil pun aku ikut je.,.kira da tahap redha dah,,
pulak tu, dalam mamai2 aku tanya jugak.. baby aku girl ke boy,, tapi nurse2 ni kata nanti dia hantar kat aku,, so kene tengok sendiri.. aish,, sampai kat wad, aku tanya seben aku pun dia tak tau,, sebab prosuder spital suruh tengok sendiri,, baby sampai je,, alahai, halusnya anak aku,,, tapi aku still mamai lagi,, aku tengok kejap,, tau2 tertido balik,,,

perasaan jadi ibu? wow!!
oiiihh aku dah jadi ibu laaaa... aku ade anak.. alahai,..,
rasanya tak tau nak cakap,., Alhamdulillah,.,
Allah pinjamkan harta yang bernilai sangat buat kami berdua,,
hilang terus rasa sakit perut aku bila tengok anak dara ni,,
lepas ni kite cite pulak pengalaman menjadi ibu panda yang berjaya ye,,