aku hargai...

03 December 2015

:: isu dan petua halau lipas ::

aku ni rasanya dah tahap stress agaknya tengok lipas banyak sangat kat dapur rumah tu..
jenuh la memikir macamana agaknya nak buat lipas pegi main jauh2 eh...
aritu ade la jugak beli racun lipas.. tapi nampaknya macam tak menjadi langsung..
elok je pun lipas tu menternak pulak anak dia.. eh eh, makin menjadi2 nampaknya ngko yek...

jadinya semalam balik keje terus pi carik spray halau lipas..
lantakla berbau pun.. dah tak tahan pulak rasanya tengok bawang banyak rosak...
elok je abis mengemas, terus lapangkan kawasan dia berkeliaran tu..
spray racun trus..
bangun pagi tengok 3 ekor dah goal!

good!!

ade la jugak aku gugel..
petua2 kononnya nak halau lipas..
ade yang suruh letak sabun wangi...
tapi sempat la jugak baca komen dulu..
rupenya ade yang da test.. bukannya lipas tu berambus.. dia makan lagi sabun tu ade..
hahahaha.. kebulur amat lipas ni..

pastu ade jugak la petua lain.. tapi yang ni macam seram sikit kekdahnya..





kalau nak kene guna kapur barus.. nampaknya bukan lipas je yang tak duduk dapur da..
barangkali aku pun tak duduk dapur dah.. hahahahha...adoiiii laaaaaaa...

last2 aku nak try guna daun pandan.. ni pun mintak kak yati...
kita tengok la ape jadi dengan lipas2 tu sok.. phew!

1 comment:

Ida Puanstoberi said...

guna spray serai wangi tu. okay gak yg tu. kt kedai DIY pun ada. lipas, semut, cicak seme boleh lari lah.