aku hargai...

13 October 2015

:: sambal cili padi bilis kicap ::

haaa....
amek ngko, punye panjang namanya..
kehkehkeh..tapi aku biasa2 buat sambal bilis ni makan dengan nasi goreng je..

meh sharing sikit buat sambal bilis paling senang pejam mata PLING!
terus da siap katanya..





nampak memang hodoh sikit..
kahkahkah.. tapi rasanya memang buat rasa auwww auwwww....
meleleh air mata kepedasan... =)

bahan2 :
1. bawang putih 2 ulas..
2. cili padi *byk mana ikut suka, bergantung tahap suka pedas korang*
3.kicap *aku lagi suka guna kicap bilal.. sebab dah biasa kot*
4. BILIS.. *jgn tinggalkan ni pulak.. haha.. tak jadi ape kang*


cara :

goreng bilis sampai masak.. jangan bagi rentung yek.. hikss...
pastu angkat then ketepikan.. pastu cili padi tadi sila tumbuk skali dengan bawang putih tadik..
pastu terus tumiskan kejap bagi naik bau.. baru masukkan bilis.. tuang la kicap..
agak2 rasa cantik je takde la hitam sangat.. ok dah..

biasa2 lepas tumis bawang tu, aku gaulkan dengan bilis terus matikan api..
baru masuk kicap.. sebab kuali pun dah panas sangat kan time tu..
gaul2 sekejap.. pastu tadaaaaa...

dah siap...
makan dengan nasi kosong cam gitu je pun okey sangat dah..

resipe cam gini pun nak share..
auww.. rasa nak lempang diri sendiri.. hiksss



3 comments:

aLyNnZ said...

nad sharing is caring..
alahai terliur gak nad..
lauk2 time berpantang berselera mkn..

nadiakeeza said...

@aLyNnZ haha.. da stanby nak berpantang katanya nih.. adoii

Luv said...

resepi ni dh 2 kali aku buat.. dan dua kali jgk aku n fry balun licin .. hihi mmg mantopppp bak hg.. hihi