aku hargai...

10 July 2015

:: duduk jauh kat pulau ::

takde modal la ni kan..
nak cite pulau2 pulaknya...
pernah rasa tak agak2 dipulaukan orang?
gara2 orang rasa dia sehabis baik molek dan kita adalah yang paling syaitan sekali
dek kerana perwatakan kita yang sememangnya kasar..

ooh.. aku anak jawa yang memang kasar dari kecik..
so aku dah tak heran klau orang nak kata aku basuh pinggan macam basuh kerang..
tapi macamana pulak dengan orang yang molek tutur kata...
sopan.. dan dipandang orang nampak baik sangat sedangkan banyak plastik dari original..

aku memerhati... dan aku bukan hakim nak tentukan orang tu spesis salah atau betul..
oooh.. dulu penah je orang cakap.. aku tak layak untuk mr.capt sebab aku kasar...
dan ade orang lain lebih layak sebab lebih tersusun ayatnya berbanding aku...
hmm.. tuju direct sangat tu..tapi aku malas nak ungkit isu tu..

banyak kali dah aku dengar dan perhati...
mereka yang punya karektor ayu dan sangat sopan ni sebenarnya lagi menakutkan dari yang kasar..
eh! aku takde la maksudkan semua...tapi setakat ni, aku dah jumpa la beberapa yang ade sifat camni... ikut hangin, dah lama aku hentakkan je...
ko dah kenape, depan baik.. belakang macam orang takde iman ni..

dulu aku selalu kesian kat diri sendiri..
sebab kerap sangat rasa kene aniaya...
buat baik, last2 kene tikam2..
ntah kenape laaa kejam sangat...

tapi sekarang, aku takkan buat baik lagi dah...
nak kata ape pun sebenarnya aku dah tak kisah...
asalkan tanggungjawab aku dengan family jalan...
asalkan aku tak lupa ape yang penting untuk keluarga aku...

tadi aku mendengar cerita..
dan aku sebenarnya memang tak sangka...
tak tau la kalau aku salah kalau dengar sebelah pihak..
tapi aku rasa kesian..
sebab aku sendiri tak suka rasa terpulau..
dan ape lagi rasa nak memulaukan orang...
mungkin sebab aku penah ade dalam situasi tu..
pernah rasa orang buat cerita bukan2..
pernah rasa orang sengaja nak carik pasal..

semua aku penah rasa...
so aku tak heran dah semua tu...

aku pernah baca...

Sabda Rasulullah S.A.W: "Apabila kamu sedang bertiga sekawan, maka janganlah dua orang diantaranya berbisik-bisik tanpa ikut sertanya yang lain (yang ketiga) sampai kamu bercampur gaul dengan orang banyak, karena yang demikian akan menyedihkan hatinya." (HR.Bukhari dan muslim dari Ibnu Mas'ud). 



orang tua2 selalu cakap..

"rupa cantik perangai tak baik.. tak guna jugak''


2 comments:

CintaHati Lina said...

betul.. biarlah orang nak kata apa.jnji kitatak kaco orang kan..

nadiakeeza said...

cintahati Lina:

tu la.. kang makin dilayan, makin menjadi2 pulaknya...