28 April 2015

:: fasa baru ::

Assalamualaikum..



banyak gile rasanya aku nak tulis kat sini..
yela, kang update kat fb.. dah memacam pulak orang komplen..
tapi untuk setakat ni aku rasa still okey lagi dengan jadual baru..
maybe ade sikit jadi macam indon..no more weekend bangun pukul 10..

dulu masa bujang, balik dari keje.. memang aku terus berkurung dalam bilik..
malas nak bercakap sebab penat hadap jem..
la ni balik keje je terus ke dapur.. prepare utk dinner..
so far, setakat ni aku seronok je dengan ape aku buat..
maybe letih sikit la..pastu macam menyesal sebab time mak aku masak, aku jarang nk involved..
sebab weekend memang aku nak rest je..takpun, aku memang tak bagi mak aku masak.. 
sebab aku rela bawak dorang keluar makan.. wahahahaha...

part ketara yang paling nampak.. aku dah mula alergic tengok sepah2..
terus aku rasa perangai mak2 dah start berjangkit.. 
lagi bagus, bila masak sekarang ni memang aku rajin rasa dulu.. 
selalu memang tak kuasaaaa aku nak rasa.. masak janji ade je.. sedap ke tak belakang cite..
betapa dasyatnya penangan duduk sendiri.. selalunya memang mak aku tukang adjust balik ape aku masak.. sekarang sendiri rasa sendiri adjust.. haha.. 

tapi cite paling dasyat setakat ni adalah..
membancuh nescafe..
perkara paling aku rasa nak masuk dalam sink dapur je sebab tak reti tekstur dgn rasa nescafe tu camne sebab memang aku tak minum nescafe pulak tu kat rumah mak aku mana ade nescafe...
1st time aku bancuh nescafe memang aku blur cmne rasanya..
sekali dah terlebih letak nescafe pulak da.. abg ipar yg minum terus kata, memang tak tido ni..
gulp! tersedak terus rasanya.. malu oih..
Alhamdulillah Mak mertua aku memang baik betul..
terus dia ajar.. siap brief ape anak dia makan dgn tak makan..
tapi pastu memang gua rasa nescafe gua perfecto..auww auww..
tapi balik kg mertua je la pun buat semula.. 
kat rumah memang takde simpan stock..mr.captain pun beli 3in1 nescafe je..
so setel masalah kat situ..
tu belum lagi part pakai santan kotak.. kesian gile aku, da berabad santan kotak ade kat mall, sekali pun aku tak penah try, bila dah kene masak sendiri baru kelam kabut nk try..tu pun sebab carik santan fresh takde.. terus hati rasa, bole ke nih guna santan ni.... 
1st trial.. perkara paling bijak bila aku leburkan je 1 kotak santan.. padahal santan tu pekat gile rupenya.. damn! terus gigih gile adjust.. nasib ade rasa lagi.. 
mujur aku ade pragai, buat something selagi tak elok memang aku kejekan sampai okey..
so terhasillah masak lemak yang power esoknya.. haha

untuk permulaan memang aku rasa kelam kabut sikit..
but slowly nak kejekan rumah.. 
takdela pandai sangat, but syukur sebab mak aku, cik ai dengan zana rajin gile share dgn aku memacam.. aku yang kene cekap install semua benda yang dorang update..
pastu kalong pun ade bagi aku buku resipe..before tido, memang jadi keje aku membelek buku tu..
terus kepala set nak masak ape arini..phew! setel..