29 April 2014

hakikat yang kena telan seharian.

ade lagik 15 minit utk aku membebel tak tentu hala...
lama da rasanya aku takde pun nak buat sesi2 luahan prasaan kat blog ni..
tapi betul la kata seseorang.. once ko da pendam sesuatu tu lama sangat2 da.. 
end up sampai satu tahap..
ko da tak mampu lagi nak pendam..

takde port lagik nak simpan bak hang...
aku da malas sebenarnya nk komen ape2 pun pasal persekitaran..
pada aku, lantak ngko la.. ngko ade life ngko.. dan aku ade life aku...
toksah rajin kacau life aku cemana aku takde pun nak kacau life ngko..
makanya beware!

aku sebenarnya tak tau ape yang aku simpan..
sebab aku rasa smua2 tu macam masalah yg sama sebenarnya..
masalah yang berulang2...


adela sorang hamba Allah ni..
aku sebenarnya da makin jelak jadik ala2 patung yang cuma tengok dan perhati apekah lagi presepsi ngko nak kasik kat aku... terlampau rajin komentar begitu dan begini.. usah begitu dan usah begini..
ade yang kata aku makin garang... kenapa jadi cmtu balik?
aku rasa aku bukan garang... cuma aku cuba pertahankan diri aku je..
tapi biaselah.. mereka2 yang sentiasa sangka mereka adalah princess.. mereka adalah wanita melayu terakhir.. mereka adalah yang paling lemah gemalai.. mereka yang paling tersusun dan cantik susun aturnya..ntahla... aku bosan.. 
sebab betul aku kasar.. tapi aku tak ganggu gugat hidup mereka...
mudahnya berkata2..

ngko kena faham begitu dan begitu..
barangkali situasi tu belum kena pada muka mereka sendiri.. jadinya mereka beranggapan mereka mampu berada didalam situasi yang sebenarnya mereka tak pernah rasa pun...
kerap kali sebenarnya da disogok dengan ayat.. "aku lebih dlu rasa"
tapi aku tak yakin smua benda dalam dunia ni ngko da rasa...
kitaran pengalaman kita smua adalah berbeza...begitu jugak dengan ujian yang Allah turunkan...
usah semudahnya berkata2....

part lain pulak...
bila ade yang suka sangat2 laaa haih melontarkan bahasa2 membodohkan orang...
memekakkan orang... kadang aku terfikir.. andai 1 day, Allah makbulkan dan lontarkan semua tu berbalik pada dia...
tak terfikir ke hape...asiklaaa orang lain salah.. dia saje betul..
asiklaaa orang lain smua bodoh dia saje pandai..
betapa mudah sgguh jatuhkan hukum orang begitu dan orang begini...
mazhab mana la diguna pakai dengan seronoknya memaki hamun orang...
benda2 camni la yang menjadikan makin kelat rasanya nak berhadapan...

apabila punya perasaan terlampau hebat..
manusia..

hakikat yang kena telan seharian..