15 February 2013

masyarakat oh masyarakat


usah buat persepsi negative sdgkn tidak diketahui kebenarannya..
ada pendapat pasal ni? hmm.. pernah dgr x, once skali kita bukak aib org.. 1 day Allah akan bukak aib kita smpai xtau celah mana nk tutup aib tu...
aku bknla kata aku baik sgt.. aku ni manusia biasa.. ade gak silap.. ade gak buat salah...
tp aku cuba jadi diri aku sndiri utk ubah ape yg silap.. ubah ape yg x btul.. ubah apa yg dipandang serong.. masyarakat skrg ni kan terlebih prihatin.. nampak je trus judge org tu memacam.. padahal, xde ape pn sbnanya.. benda remeh pn kadang2 sesuka hati nk jadikan isu.. acaner tu?

tp satu yg aku percaya skrg ni.. gara2 satu mulut je sbnanya bole buatkan org tu bole jadi sebusuk2 org.. sdgkan hakikatnya kejadian sbnar jauh beza dari ape yg berlaku sbnanya.. 
kadang2 aku heran dgn sikap masyarakt yg xpenah cuba fikir bila dia sndiri ade kat tempat org tu..
masa tu baru tau rasa kot ape situasi tu... sape yg sggup dikata2 org saban hari.. tp klau rasionalnya hidup... setiap org akan rasa pengalaman yg berbeza... mungkin situasi aku cmni.. situasi dia cmtu.. 

janganlaa mudah2 je nk judge org.. hidup ni putaran roda... 
rasa gembira ke kt atas smpai takut sgt nk tgk bawah.. teruja sgt kan ade kat atas berlegar2... 
andai kan buruk mcmana pun org tu.. ade ke korg tau rasa hati dia.. beban hati yg dia tanggung? 
hentikan laaa berkata2.. ntah2 org tu da siap solat taubat kenangkan silap2 dia... tp yg namanya masyarakat ni asiklaaa mencari2 silap dia.. kesian sgguh pemikiran masyarakat skrg ni... 
jgnlaa jadi reporter sgt.. x elok.. 

tu belum lg al kisahnya yg buat crite sbb nk org tu sakit jiwa smpai tahap nk bunuh diri..
kang ade plak yg terjun lg kat times square tu.. haihhh... sbb ape? sbb tertekan.. bahagia sgt dok canang2 crita.. sdgkan hakikatnya kain diri sendiri da terbukak luas xtau nk cover..sumpah aku xfhm.. kdg2 smpai lg pelik bila mudahnya create crita sbb nk buatkan org tu sakit mental je.. haha.. 
dasat sungguh ni.. adoiyai... 

pengalaman berharga kan.. haha..
susah nk faham keadaan cmni.. merepek2 je...