20 April 2012

u're the number 1 for me n my siblings.. =)


aku dengar lagu ni lama da.. cuma x bape nk amek port... tp sejak bape hari ni, aku kerap dgr... klau aku kt ofis, tgh buat keja pn... aku msti pasang lagu ni.. tp smlm, aku xtau kenapa aku bole jadi sebak...aku rasa bergenang airmata.. tiba2 aku terbayang mak aku... yes! aku terbayang dia..buat airmata aku jatuh jgk akhirnya... my mak.. mak yg sgt2 tabah, sgt2 kuat semangat, sgt2 prihatin, sgt2 memahami dan jgk sgt2 cantik di mata kami 5 beradik... 

aku ingat dulu, masa aku kecik2.. mak aku buat kuih nk tambah2 dan kurang2kan beban abah... siyes! mak aku buat hampir 30 jenis kuih 1 hari dan jumlah 1 kuih adalah lebih 200 pcs... masa tu, aku xtau pn mak aku penat ke, ape ke.. yg aku tau, slalu aku buat mak huru hara.. mak buat smua perkara sendiri... xpenah skali mak myusahkan abah...malah, pindah uma pn... mak aku susun atur siap2... abah balik keja, terkejut tgk mak da siap susun smua... bayangkan almari kayu nyatoh tu, mak sendiri yg tolak.. susun sendiri.. aku x tipu! sbb ni berlaku depan mata aku.. walau masa tu, aku cuma seorang kanak2 berumur 5 tahun..mak aku xpenah mengeluh kata ape2...

bila aku masuk tadika.. mak aku la yg slalu anta aku selain abah... pastu bila balik dari tadika, mak da siap tulis nama aku kt buku... mak suruh aku belajar tulis nama aku sendiri... mak tulis cantik je... tp aku? kecik,kecik,besar,besar,besar makin besar... muahahahhaha... hangin btul mak... aku xtau berapa banyak hanger baju patah dek sbb ketuk kt lantai... tanjat ai tau... penangan nama aku yg Ya Ampun.. panjangnya... tp mak xletih ajar... malam smbung lg... keja ko x siap, siap la ko nti! fuhh.. mak mmg garang... siyes! garang gile beb.. makanya aku xpenah di ajar, bermanja, x diajar mengadu... dan semua masalah, urusan, aku buat sendiri.. walaupn slalu kena mrh sbb aku xpenah bgtau,klau ade ape2.. jarang sgt la, bole kira aku nk bercerita...

mak suka kasik kterorg ceramah free... siyes, bole bernanah telinga dgr.. mau adik2 aku buat muka mcm tertelan belacan bila mak aku start jadik tarzan.. muahahhaha... mak aku x penah mengeluh bila ade ape2 jadi... dia cuma diam, dan mungkin sedang mencari penyelesaiannya... bayangkan berhadapan kami yg ketika tu bru 3 beradik.. aku,nowan,faizal... perangai kami 3 org mmg cukup buat mak n abah hilang sabar... aku yg sentiasa follow mana adik aku pegi... *bukanmarahtpakujoinskali* masuk parit walau parit tu nauzubillah pnye kaler..main dalam utan.. jadik tarzan kt bumbung dewan taman uma aku *yg sekarang aku tgk, ya ampun* aku ke yg panjat bumbung ni dlu... tp bayangkan betapa tabahnya mak.. kami 3 beradik mmg punya peel dan sifat yg berbeza tp sgt memeningkan kepala mak... 

bila kami smua makin membesar... kerisauan mak makin bertambah... kami dikelilingi dgn kawan2 yg pelbagai ragam... mak la org paling risau jika kami tersalah langkah... bayangkan mak pernah mengalirkn airmata, gara2 aku yg ketika tu sgt2 mencabar.. maklumla, mak berhadapan dgn anak gadis yg baru mengenal dunia... andai masa tu aku dapat putar... aku xkan izinkan airmata mak mengalir walau setitik gara2 aku... sumpah! demi Allah aku xkan buat... mak yg aku sgka diawal remaja aku sgt2 mengawal aku... rupanya, adalah org yg paling menjaga aku... mak, kakak mohon ampun.... ampunkan kakak...
tp mak aku x kenal erti putus asa... mak aku usaha tunjukkan aku jalan yg sebenar2nya jalan untuk aku... Ya Allah, besarnya rahmatMu meminjamkan aku Mak sebaik2 Mak di Dunia ni... aku xtau ape jd kt aku andai mak x kawal aku, andai mak x sekat aku, andai mak x tunjukkan aku jalan... demi Allah aku xtau ape jadi kt aku... 

kini, aku semakin menginjak ke Alam dewasa... mak semakin memberi aku ruang... malah aku x nafikan, mak adalah azimat aku berada ditahap aku skrg... dan aku x seperti dulu, terlalu merahsiakan smua perkara..*haldalamhatiakumasihdiamtidakbercerita* tp aku tau mak sebenarnya faham keadaan aku... cuma, mak xnk aku terlalu beban fikirkan... skrg, aku xnk terlepas walau 1 saat dgn mak.... permintaan mak, sedaya upaya aku cuba adakan... Ya Allah, berilah aku kesempatan utk bersama mak dan bahagiakan mak mcmana mak bahagiakan aku dan kluarga kami... walau dihatinya tersimpan 1001 kesakitan, aku mohon Ya Allah... lapangkanlah hati ibuku... semoga mak sentiasa dilindungi rahmatMu Ya Allah... 

for my perfect mom.. i really dun know if i can be like u when i've my own child.. really dun know if i can be strong like u to manage my child... mom, thank u so much for the greatest life with u.. each of these heart beats because i've u as my wonderful mom... love u tooooooo much mak!



mak yg setiasa kami sayang... sgt2 sayang...=)

 dan inilah kami 3 beradik yg dulu sgt buat mak kami pening kepala, naik angin, sakit hati.... kami sayang mak sgt2.. =)  dari kiri: nowan, aku n faizal...