12 April 2012

bila kejatuhan

kadang2 aku slalu sedar, aku xpenah bijak dalam kendalikan setiap perkara.. aku slalu gagal.. tp aku cuma manusia biasa.. aku cuba perbertulkan keadaan yg aku sedar aku yg jadikan keadaan tu makin rumit.. aku diam utk pastikan aku x lg buat silap.. aku diam untuk pastikan aku x lg salahkan sape2.. aku diam untuk pastikan aku x lg huru harakan keadaan.. tp aku makin silap...aku makin salah.. aku makin disalahkan... 

bila aku cuba fahami diri sendiri.. aku xpenah ada ruang untuk jadi diri sendiri.. yg mana aku perlukan masa,detik,malah setiap saat.. Ya Allah, aku da x kuat mcm dulu lg.. aku rindukan apa yg aku ada dlu... aku terlalu rindu.. tp aku tau, x mgkin aku dapat balik masa tu.. aku tau ruang tu aku xkn ade lg.. aku tau, kte hanya akan sedar kehilangan setiap saat tu, bila da xde lg depan mata... aku xtau mana pegi kekuatan aku... aku xtau mana pegi ketenangan aku, xtau mana peginya jalan yg aku ada dlu... 

mungkin ye, aku da xde smua tu lg.. smua tu da hilang.. da pegi jauh.. aku je yg xprasan bila smuanya hilang..
aku bkn org yg suka mengadu walau pelbagai rasa, pelbagai perkara aku hadap.. tp, aku xtau knp makin aku pendam.. makin pelbagai perkara yg menjatuhkan kekuatan aku... aku tau, smuanya aku da lepaskan rela hati aku dlu walau sbnanya aku x kuat.. tp, aku cuba bangun dari setiap langkah aku yg tersadung tu.. cuma aku da x bole berlari.. ye, aku da x bole berlari mcm dulu.. aku x tau kenapa..

maksu aku penah tnya aku, apa dalam hati aku? Ya Allah, klau la aku ada jawapan tu... malangnya aku xde.. hati aku da kosong.. jiwa aku da xde.. bila disoal dgn pelbagai soalan, aku da x bole jawab... aku xtau knp aku kena membisu walau dalam hati aku, dalam diri aku sbnanya memberontak.. terlalu memberontak... saat mcmni, aku xtau dgn sape aku nk bercerita, bercakap... bila aku bersuara... tu menjadi 1 kesalahan pd insan lain.. Ya Allah, semakin aku diam, semakin aku cuba bertahan.. aku da kematian kata2..

bila kadang2 aku ternampak status mereka2... jauh dalam sudut hati aku sgt trasa... knp aku x bole lakukan yg sama? namun, aku sejukkan smula hati aku dgn harapan aku akan senyum dgn seikhlas hati aku 1 hari nti... aku tau aku da semakin berserah... mungkin ye, aku semakin hilang rasa tabah dalam hati aku... bila melihat cantuman2 hati insan lain, keadaan tu seolah berbekas... lg skali aku sejukkan hati dgn seribu alasan aku sendiri... namun, makin aku bertahan.. makin aku disogok dgn kata2 yg tidak senang... yg mengecewakan.. sungguh aku semakin kesal dgn smua keadaan... setiap detik aku mengharapkan perubahan.. namun, aku masih terasa kesalnya.. semakin aku tidak mampu berdiri...
mungkin kekuatan aku semakin pudar...

kesal.. mmg aku terasa kesalnya.. berbekas kesalan itu...
aku serahkan bulat2 dgn kebesaran dan kekuasaanMu Ya Allah..
agar aku trima perubahan... agar aku dapat kembalikan smula ketenanganku..