28 February 2012

harini aku nk jadik pakar kebersihan

pernah x pijak pasir? pk x ape rasanya?? selesa x? klau aku mmg x la..kaki aku ni jenis nipis,mmg segala bagai pasir kot ade kt lantai, cnfirm aku x senang hati... mungkin sbb mak aku jenis kot rasa pasir je dia menyapu sampai betul2 xde pasir lg.. so aku pn da terbiasa dgn bnda tu.. skali dia menyapu jer, mmg ade je barang kt lantai siap la.. abes smua kena buang... tp mcmana yek gaya org yg x menyapu umah ni? bkn la kata aku bersih sgt, meja aku ni pn mcm kapal karam gak.. tp klau kt uma, mak aku tu mmg ade super power kasi kilat smua bnda.. sampai aku pn da ikut x bole tgk sepah2.. mmg aku angkut aku buang je.. xde tnya2 da guna ke x, nk balik g carik kt tempat sampah.. tu baru pasal lantai...

masuk part dapur,walau dapur mak aku tu kecik je..idak le beso mana... tp dia pnye sental, ilang smua jin2 kt dapur tu... 1 cawan pn x penah ade tinggal kt sink... skali ko tinggal, tggu la gempa.. hahahhaa.. sbb tu dari yg sulung smpai yg kecik, smua pndai sepah pndai kemas.. xde la sink tu penuh setingkat.. aku penah tgk sepupu aku buat, dia kasi timbun pinggan2 smua... pastu dtg dia pnye rajin, baru dia kemas.. ok! itu cara dia... tp kot kena kt aku..mmg aku da jadi hulk.. gila x pening bersepah cmtu.. mau meroyan aku.. sbb dari dulu, bila aku masuk dapur je, mak aku da sound siap2.. jangan sampai masuk dapur,sepah2... buang smua kang..
hahahha, berani ko nk buat sepah? kang abes smua melayang,ko nk kutip? oohh, tidakk laa.. tp mmg aku tabik la kt mak.. sbb bila mak buat mcm tu, otomatiknya la, anak2 tau mcmana nk jaga kebersihan.. jgn tgu sink penuh,da bau segala mcm baru nk buang.. tau x berapa banyak kuman yg ade? eeeuww.... geli okeh... aku biasa tgk la... lantai kotor dgn segala mcm lendir,pastu belum lg lantai yg mcm ade 5inci pnya pasir.. ya ampun.... bolenya la duduk kt keadaan mcmtu... 

part peti ais.. ni brape lama nk simpan smua benda dalam peti ni? gile wei, sayur kurun ke 18 simpan lg.. aiyokk..x bernafas fridge ko tu kot.. kelass... pastu segala makanan instant ade simpan lg kejung dalam tu.. ya Ampun.. makanan dalam fridge bkn tujuan simpan selama berabad yek kengkawan.. sbb bila da lama sgt dlm tu, segala mcm vitamin dlm tu xde da..lg pn, busuk tau x simpan lama2.. bluekk.... jd, sila lah kemas kini fridge masing2 skrg... hhahahahaha.....

ni lg 1... part paling penting skali....
bilik tidur..
dlu masa aku kecik lg, mak aku slalu jerit suh kemas bilik... aku lak bangsa malas gile.. lantak la situ,..sbb dulu aku pk, ai.. mlm kang pon nk tdo balik gak.. pastu ade org ckp.. kang buang air,jgn basuh yek, sbb nti nk buang lg jgk.. aku? erkkk... start dari situ la aku kemas smua.. *walau kdg2 malas aku main campak je smua bruang2 tu* tp..bila fikir balik.. korg da penat2 balik keja, pastu tgk uma bersepah, lantai x bersapu, dapur mcm kapal karam, skali masuk bilik.. bantal ke mana, tilam kemana, selimut ntah rupa ape, tu belum lg tgk segala mcm baju dalam yg sepah2.. cmpak sana sini.. badan balik nk rehat tgk ketenangan,sudahnya pening sbb bilik mcm kapal karam.. klau ade suami,xke suami tu klua balik.. sbb ade bini xreti jaga umah.. fuhhh!! *mujur aku x kawen lg*  

siyes wei, aku bole pitam klau tgk uma mcm kapal karam ni.. silap ari bln aku angkut smua penyapu dgn adik beradik mop bersihkan.. mau bersilat aku nti... mungkin sbb aku suka bersih2, tenang je.. mcmana ek org bole idup dlm keadaan uma mcm kapal terbabas? biar uma simple xde sarat brg, asal bersih dan wangi.. wooww... i loike... hiksss...

ok... nk sambung keja.. 
=)