29 January 2015

:: nak kene libas dengan rotan ke hanger? ::


Assalamualaikum...
lately ni memang heboh la pasal isu rotan anak kene tindakan..
memang heboh jugak kot.. pastu banyak jugak la keyboard2 berbunyi..
ade yang setuju.. ade jugak yang heboh cerita pengalaman masing2..

tak nafikan la.. aku pun ade je pengalaman kene sesah dengan mak abah..
ngko gile tak penah kene? cakap je ape yang tak kene libas.. hanger? tali pinggang? getah paip pun haku merasa.. haha... memang kategori nakal nak mati.. orang kata jangan lagikan ngko buat...

zaman dulu mana la nak kata tunggu2.. jam tu jugak la ngko mendapat pun kan.. 
bila flashback, memang aku rasa aku ni tahap mencabar jugak la nakalnya...
dulu memang aku sorang je pempuan.. kazen aku lain semua lelaki..bukanla kata takde kazen pmpuan, tapi aku rasa macam jem otak aku main dengan kazen pmpuan yang asik2 main masak2.. kawen2.. jem gile rasa.. pastu belum part kazen pmpuan ni semua tibai kasut tumit tinggi makcik aku buat main opis2 kononnya.. tak memasal aku sekali kene hambat padahal aku tak join pun..



banyak gile kot cerita zaman kecik2 yang aku susah gile nak lupe.. 
orang lain pukul 2ptg tu ade yang tido.. ade yang rehat.. tengok tv ke.. aku tak.. aku curik2 klua ikut pintu belakang pi main gabus beso kat parit.. siap gabus nyaris2 hanyut.. gelabah betul rasa.. 

agak dah gelap sikit.. prepare la rumah antu kat hutan belakang..
masa tu mana tau takut antu ke ape ke.. tapi aku takut mak abah aku lalu je.. tu da lebih takut dari nampak antu.. teringat adik aku kene sesah dah maghrib tak reti balik.. abah siap bagi option.. ko nak kene libas ke nak tido luar.. dia gigih amik bantal dengan selimut tido luar dari kene blasah.. haha.. kteorang tengok je dia klua pintu bawak bantal dengan selimut.. 

masa skola rendah tu memang zaman cabar abah sungguh la.. 
asal dia balik keje je.. kteorang kene sesah.. haha.. 
pasal basikal kene rembat la.. pasal ukur jalan tak reti balik la...ukur kampung jangan cakapla.. 
aku rasa sampai sekarang ni da masuk fasa separuh umur ni.. lupa lagi brape agaknya km jalan sepanjang kampung.. tapi yang peliknya takde la pulak kiteorang buat report ke ape lepas kene sesah.. tak terfikir langsung pasal polis.. kteorang tengok polis pun kteorang yang takut.. lagikan nak pi balai polis report kene sesah dengan mak abah.. betapa bezanya zaman kiteorang dulu dengan sekarang.. dulu kene belasah, malam nangis.. esok pagi sihat buat balik... 

sampai la kteorang 3 beradik betul2 senyap..bila memasing da beso gajah..
takde dah la kene sesah lagi.. haha... aku puji la adik pompuan bongsu aku yang 2 orang tu..
belum pernah sekali pun dia kene hambat dengan mak abah aku.. sebab dorang budak baik.. duduk rumah je.. klua pun bila dengan kteorang.. akak abg dia ni power sangat.. kunci pintu depan.. klua pintu belakang.. hahaha.... kelakar pulak bila ingat balik.. sebab dulu takde la heboh sangat cite culik hilang ni.. alhamdulillah okey je smua.. ade  la jugak kes2 tapi sikit la.. 

maybe kerajaan wujudkan pun sebab ade mak ayah yang memukul bukan tujuan mengajar..
tapi lebih pada tunjuk kuasa vito.. haih..kene bertindak ikut mana yang baik la.. 
mendidik anak ni bukan senang.. berdasarkan pengalaman aku sendiri sebagai anak yang kerap kene libas dulu.. memang susah la nak didik aku.. aku ni nakal ya rabbi kot.. 
orang cakap A aku kata B.. banyak pengalaman yang sedarkan aku sikit demi sikit.. 

haih.. kepimpinan melalui tauladan.. 
aku slalu ingat ni..